Opening Smulkantine

Na een aantal bijeenkomsten van het bestuur van de voetbalvereniging met een aantal Kwadijkers en via een flyer verspreid in het dorp , werd besloten om meer activiteiten te gaan organiseren in het stille Kwadijk. In andere dorpen scheen er meer te gebeuren op het gebied van samen iets doen. Maar ( ik zal er niet om liegen ) ook om het teruglopende ledenaantal op te kunnen vangen,  waardoor er teruglopende inkomsten zijn.  Waarom dan niet twee vliegen in een klap slaan ? We kunnen én de club helpen in haar voortbestaan én de Kwadijkers dichter bij elkaar brengen.

De groep Activiteiten Kantine was geboren en o.a. de volgende activiteiten werden geopperd.

• Kerststukjes maken
  • Vrouwenbingo weer een keer terug laten komen
  • Pubquiz
  • Burendag ( buurtverenigingen hiervoor benaderen )
  • Nieuwjaarstoernooi , het zgn. Snerttoernooi
  • Koningsdag nieuw leven inblazen
  • Wijnproeverij
  • High tea
  • Oliebollen verkopen voor oud en nieuw
  • Vrijdags frituur open in kantine ( Smulkantine )

Dit zijn wat voorbeelden van evenementen , die we proberen te organiseren. Heeft u als Kwadijker ook een idee , schroom dan niet om naar het bestuur van Kwadijk te stappen.

Ook zijn er al wat activiteiten in de kantine, die al jaren plaatsvinden zoals Ouderengym op donderdagochtend en iedere 2e donderdag van de maand , koffie-ochtend voor Kwadijkers om gezellig bij te kletsen.

Maar begonnen werd met de Smulkantine. Iedere vrijdag van vijf tot acht de frituur open en proberen de Kwadijkers te lokken met lekker eten , ook voor kennissen, vrienden en leden . Ja, en dan ?

Als ervaren inkoper zat ik met de vraag hoeveel je in moet kopen als je geen idee hebt in het aantal mensen dat komt eten.  Dan maar een beetje gokken en hopen dat je het iedere vrijdag redt. Ook vrijwilligers, die het eten maken en de bestellingen , misschien wat te drinken moeten inschenken, moeten zich aanmelden. Gelukkig waren Patricia en Eric bereid te frituren etc. en Janny en ikzelf , zei de gek , voor de bestellingen , waren bereid de vuurdoop te ondergaan.

Half vijf kwamen de eerste harde werkers alvast een biertje drinken om de werkweek af te sluiten. Alles was in gereedheid gebracht om de klanten aan hun eten en drinken te helpen. Vanaf dat de eerste bestelling om een uur of vijf geplaatst werd, werd het een gekkenhuis. Het werd zo druk, dat je amper de kantine in kon en in de rij moest gaan staan. O jee, dacht ik, heb ik nu wel genoeg, straks staat heel Kwadijk in de rij. Het bleef ook drie uur achter elkaar erg druk. De laatste tijd met de corona heb ik de kantine niet vol gezien. Men moest natuurlijk wel geduld hebben, maar gelukkig bleef iedereen kalm. Zo werd het ook een sociaal gebeuren. Vreemden spraken elkaar aan “ oh, woon jij ook  in Kwadijk ? “. Hele gezinnen zaten lekker te smikkelen , anderen namen het eten mee om thuis lekker te genieten. Het eten zal geen Michellin ster krijgen, maar dan heb je amper wat op je bord.

Er werd ook gebruik gemaakt van de twee dartborden, die ’s-ochtends nog door Damanja, Eric en mezelf waren opgehangen. Hopelijk wordt er veel gebruik van gemaakt.

Gelukkig werd het minder druk, maar bleven er nog mensen gezellig in de kantine om bij een drankje gezellig te kletsen.

Patricia en Eric verdienen een grote pluim, want drie uur achter elkaar in de hitte van de pannen constant de bestellingen af te werken gaat niet in je kouwe kleren ( in dit geval , warme kleren ) zitten. Janny wordt ook erg bedankt. En Damanja die later ook hielp in de keuken. Maar als het een succes wordt , hebben we toch meer vrijwilligers nodig. Als het zover is , zullen we een oproep doen. Ook niet-leden mogen zich opgeven. Kwadijkers zijn van harte welkom om hun mededorpelingen ten dienste te zijn en sociale contacten te onderhouden.

Hopelijk wordt het ook druk als andere evenementen in de kantine plaatsvinden. Voor de avond kerststukjes maken hebben zich al 33 personen opgegeven. Houdt de website www.vvkwadijk.nl , kwadijk facebook , bord bij de kerk , website Dorpsraad in de gaten voor de aankondigingen.

Ik ga nu verder genieten van de rest van het weekend en hoop u bij het eten of evenement tegen te komen. Hoort zeg het voort.

Harry.