Laatste dag Ricoh zaalvoetbaltoernooi

Ricoh Zaalvoetbaltoernooi: meer cachet door Armeense kinderen en G-voetballers

Na sportief nu ook sociaal hoogtepunt

SCHERMERHORN- Ontluikend talent uit de regio op de voorgrond zetten, daarin lag de waarde van het Ricoh Zaalvoetbaltoernooi in de afgelopen jaren. De editie van 2015 heeft het toernooi een tweede functie gegeven: sociale binding met de regio. Tijdens de finaledag afgelopen zaterdag in sporthal De Mijse in Schermerhorn gingen de handen van het publiek op elkaar voor vijf Armeense kinderen en twee teams met G-voetballers.

De Armeense kinderen, die worden onderverdeeld in een van de finaleploegen, maken onderdeel uit van een groep van negentig die in de regio Alkmaar zijn ondergebracht in gastgezinnen voor een vakantie van bijna vier weken. Schermer families hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in dit initiatief van Pax Kinderhulp en ook dit jaar hebben diverse gezinnen de deuren opengezet. ,,Wij hebben gisteravond speciaal voor dit toernooi nog even getraind in de sporthal in Grootschermer“, vertelt Klaas Krul uit Grootschermer op deze zaterdagmiddag. ,,Het enthousiasme is heel groot, maar dat is niet zo raar, want de kinderen leven in eigen land in bittere armoede. “

Nieuw op het toernooi is ook het gastoptreden van de G-teams van Koedijk en Purmersteijn. Voor de Purmerenders was deze geste van de organisatie een godsgeschenk want door een gebrek aan spelers hadden ze maanden geen wedstrijd kunnen spelen. ,,Het is ook de eerste zaalvoetbalwedstrijd ooit van deze jongens“, vertelt Jan Dirks, één van de trainers bij de Purmerendse formatie. De blijdschap eindelijk weer een wedstrijd te spelen, het straalt er voor, tijdens en na het treffen met Koedijk van af. Het feit dat de tegenstander veel sterker is doet daar niets aan af. ,,Wij gaan vaker oefenwedstrijden tegen Purmersteijn spelen“, aldus Rob Glas, één van de Koedijkse coaches. ,,Hopelijk helpt dat hen meer leden te krijgen.“

Het is allemaal mooi om te zien en je zou bijna vergeten waar de finaledag eigenlijk voor bedoeld is: de grootste F- en E-pupillen van de clubs uit de regio een podium bieden. Ze zijn geselecteerd uit drie voorronden en worden willekeurig in een team ingedeeld met sprekende namen als Liverpool, Arsenal en Bayern München. ,,En toch zie je al na een wedstrijd dat deze kinderen, die elkaar nog maar nauwelijks kennen, al een hecht team vormen“, vertelt Michel Adriaanse, normaliter jeugdtrainer bij het Ursemmer SC Dynamo maar op deze zaterdag coach van ´Liverpool´. ,,Kinderen passen zich zo snel aan, dat is fantastisch om te zien.“ Zijn ploeg wint ook de finale tegen ´Bayern München´. Na de reguliere speeltijd staat het 2-2, waarna in de penaltyserie de net zeven jaar oude Ralph van Elk van FC Purmerend als enige het hoofd koel houdt en scoort. Bij de E-pupillen zegeviert ´Arsenal´ met 2-3 over ´Barcelona´.