In memoriam Dirk Haremaker

In memoriam Dirk Haremaker.

Kort nadat afscheid is genomen van Dirk Buurs is er alweer een icoon van VV Kwadijk overleden. Dirk Haremaker was al lid van Kwadijk, toen ik lid werd in 1976.

Hij zat in de redactie van het clubblad en berucht was zijn rubriek “ wist u dat “, waarin menige Kwadijker of clublid op de hak werd genomen. Ik sloot me aan bij de groep, die het clubblaadje in elkaar zette onder leiding van Dirk. Er werd wat afgelachen, als Dirk en Jaap Doets met elkaar verbaal op de vuist gingen, gevolgd door een potje klaverjas. Dat waren hilarische avonden. Later nam ik het van hem over, tot we digitaal gingen met het clubblad en de gezellige avonden voorbij waren.
Klaverjas was ook wat Dirk organiseerde in de club. Goed bezochte avonden waren dat , met als hoogtepunt een klaverjasnacht van 20.00 uur tot de volgende dag 08.00 uur , opgezet met zijn maatje Henk Braspenning.
Dirk was, als er iets leuks georganiseerd moest worden, er vaak bij om het te regelen. Voor het 75-jarig bestaan was dat “ waar schijt de koe ? “ , waarbij het veld in vakken werd verdeeld en je een stuk kon kopen. De eigenaar van het vak waarin de koe zijn behoefte deed, kreeg een prijs. Het duurde wel even voordat de koe het vak had gekozen, maar Dirk praatte de tijd vol.

Voetballen deed Dirk ook , bij het legendarische zesde. Hij was een snelle rechtsbuiten en de spits hoefde alleen nog maar met zijn hoofd tegen de bal aan te lopen als er weer een voorzet kwam. Het 6e ,
( later 7e en 8e en veteranen ) werd vele keren kampioen. Op de tweejaarlijkse weekend-uitjes was Dirk een van de gangmakers.

In het dagelijks leven was Dirk kapper en later mede-eigenaar van “ De Barbiers “ aan het Gouw te Purmerend. Ik ben daar vaste klant en als ik binnen kwam als Dirk er was , waarschuwde hij de klanten met de opmerking “ kijk uit de belastingdienst is binnen “. Dirk is zo’n tien jaar geleden gestopt om van zijn pensioen te genieten.

Helaas is zijn gezondheid de laatste paar jaren achteruit gegaan en is hij dus afgelopen zaterdag de 27e mei overleden.

Veel sterkte gewenst voor Gerda , familie Haremaker en familie Koeman.
Namens het bestuur , Harry Tiepel.