Het nieuwe pupillenvoetbal

INTRODUCTIE

Vanaf het seizoen 2017/2018 is er een nieuwe wedstrijdvorm 6 tegen 6 voor de JO8- en JO9-teams. Vanaf seizoen 2018/2019 is dit ook van toepassing op JO10 teams. Op deze pagina vindt je meer informatie over deze nieuwe speelvorm.

SPELREGELS

Een handig boekje met alle spelregels kun je hier downloaden!

Het toepassen van de spelregels ligt in de hand van een spelbegeleider. De spelbegeleider staat niet in maar langs het veld en neemt bij het onjuist toepassen van de spelregels een beslissing en legt deze zo nodig uit. De zijlijn is de uitgangspositie van de spelbegeleider, als het spel hierom vraagt staat het hem/haar altijd vrij om het veld in te bewegen. De spelbegeleider heeft maar één bedoeling en dat is de jongens en/of meisjes zoveel mogelijk te laten voetballen. Op het speelveld mogen zich alleen de spelers en een spelbegeleider bevinden. Trainers/coaches en anderen mogen zich dus niet tijdens de wedstrijd tussen de spelers begeven. Een blessuregeval bij één van de spelers/speelsters is hierop uiteraard een uitzondering, de spelbegeleider geeft dan toestemming om het speelveld te betreden.

Aftrap: De aftrap wordt genomen in het midden van het veld. Beide teams starten vanaf de eigen helft. Er kan direct gescoord worden vanuit de aftrap.

Uitbal: Als de bal over de zijlijn gaat, wordt de bal ingedribbeld. Er kan dus niet direct gescoord worden vanuit een uitbal.

Achterbal: De achterbal wordt vanaf de grond genomen door de bal te passen of te schieten vanaf de grond.

Vrije bal: Alle overtredingen worden bestraft met een directe vrije schop. Een vrije bal mag door middel van een dribbel, een pass of een schot uitgevoerd worden.

Terugspeelbal: Een terugspeelbal mag door de keeper niet opgepakt worden. Wanneer dit wel gedaan wordt, wordt eenmalig een waarschuwing gegeven. Bij herhaling van de overtreding volgt een indirecte vrije trap op 7 meter afstand van de achterlijn.

Keeperbal: Wanneer de keeper een bal vangt die niet is uitgegaan mag de keeper het spel voortzetten door de bal te gooien, passen, dribbelen of uit de handen te schieten.

Hoekschop: Hoekschoppen worden vanaf de hoekpunten van het speelveld genomen door de bal in te dribbelen of te passen. Uit een hoekschop kan direct gescoord worden.

Doelpunt: Bij een doelpunt vindt de aftrap plaats in het midden van het veld. Beide teams beginnen weer vanaf eigen helft.

Buitenspel: De buitenspelregel is niet van toepassing.

Keepersgebied: Er wordt geadviseerd om het keepersgebied te markeren op de zijlijn – 7 meter vanaf de achterlijn – met twee afwijkende kleur pionnen. Het keepersgebied geeft aan tot waar de keeper de bal in de handen mag hebben.

Strafschop: Bij hoge uitzondering. Bij het ontnemen van een duidelijke scoringskans zal er een strafschop worden toegekend. De afstand is 7 meter.

Afstand: De tegenstander staat minimaal op 5 meter afstand bij elke spelhervatting.

Strafschoppen na afloop: Na afloop van de wedstrijd kunnen er door beide teams strafschoppen worden genomen.

SPEELTIJD

De speeltijd voor Jeugd onder 8 en onder 9 is 2x 20 minuten.

De speeltijd voor Jeugd onder 10 is 2x 25 minuten.

De speeltijd voor Jeugd onder 11 en 12 is 2x 30 minuten.

TIME-OUT

Per helft vindt er bij O.8 en O.9 na 10 minuten en bij O.10 na 12,5 minuten een time-out plaats van maximaal 2 minuten. De time-out wordt door de spelbegeleider aangegeven door middel van een fluitsignaal, op het moment er 10 minuten verstreken zijn en er geen scoringskans is. Na de time-out wordt het spel hervat door middel van een aftrap door de partij die bij aanvang van de time-out de bal in het bezit had.

RITUELEN

De spelbegeleider kan een rol spelen in het stimuleren om voorafgaand aan de wedstrijd handen te schudden en na afloop een high five te geven als dank voor een leuke wedstrijd. Na afloop van de wedstrijd kunnen door beide teams strafschoppen vanaf 7 meter worden genomen. Voor pupillen is het nemen van een strafschop elke keer weer een mooie afsluiting van een wedstrijd. Dit geldt voor de spelers van het winnende team, maar zeker ook voor de spelers van het team dat de wedstrijd verloren heeft.

COMPETITIE

Vanaf seizoen 2017/’18 start de KNVB met het organiseren van een competitieaanbod onder 8 en onder 9 jaar binnen de nieuwe wedstrijdvorm 6 tegen 6. In seizoen 2018/’19 start dit ook voor onder 10 jaar in de wedstrijdvorm 6 tegen 6 en onder 11 en onder 12 jaar in de wedstrijdvorm 8 tegen 8.

UITGANGSPUNTEN:

• Pupillen en junioren kennen geboortejaarcompetities (onder 18 uitgezonderd).
  • Inschrijven van teams kan voor zowel de even competities (nieuw model) als voor de oneven competities (oude model).
  • Ieder team wordt ingedeeld in een competitie op basis van de leeftijd en het niveau.
  • Iedere geboortejaarcompetitie heeft minimaal 4 niveau’s.
  • Er is een vrije inschrijving mogelijk om teams op gewenst niveau te kunnen indelen, uitgezonderd de categorie A-teams die uitkomen in de hoofdklasse en hoger.
  • Bij Jeugd onder 8, onder 9 en onder 10 worden de uitslagen en standen van de competitie niet gepubliceerd, wel van de bekerwedstrijden.

Voor de laatste informatie van de KNVB:

Spelregels Jeugd onder 8, 9 en 10

Spelregels Jeugd onder 11 en 12