Kwadijk overtuigt gemeente en krijgt beschikking over kunstgrasveld

kunstgras

KWADIJK – Na een jarenlange discussie is de kogel eindelijk door de kerk: V.V. Kwadijk krijgt de beschikking over een kunstgrasveld. Dat besluit werd gisterenavond middels een stemronde genomen in de gemeenteraad. Bij die stemronde stemden zeven raadsleden voor, vijf stemden tegen. Daarmee is de komst van het nieuwe veld een feit.

Foto: Ronald Smet

Voorzitter Erik Binkhuysen is dolblij met de beslissing. “Voor Kwadijk was dit van levensbelang, het geeft de club continuïteit”, vertelt hij aan Voetbal Waterland. “Het is moeilijk te zeggen wat er gebeurd zou zijn als het kunstgrasveld er niet was gekomen, maar duidelijk is wel dat er dan leden weg zouden gaan omdat er tijdens bepaalde weersomstandigheden gewoon niet gespeeld en getraind kon worden.”

Het kunstgrasveld is niet alleen belangrijk voor de voetbalclub van Kwadijk, het hele dorp profiteert ervan volgens Binkhuysen. “De voetbalclub is het sociale centrum van Kwadijk, ons complex zal met het nieuwe kunstgrasveld meer ruimte bieden aan activiteiten van allerlei verenigingen in het dorp. De volgende stap is nu de kantine zo aan te passen dat het ook als buurthuis kan functioneren. Deze beslissing is een verrijking voor het dorp.”

Advies KNVB

Met de beslissing komt er een einde aan een lange periode van discussie, waarin de club Kwadijk streed voor de komst van een kunstgrasveld. “Ik ben de raadsleden die hun nek voor ons hebben uitgestoken erg dankbaar”, vervolgt de voorzitter. “Via de wethouder is er ook een onderzoek vanuit de KNVB gekomen en daar zag men ook in dat Kwadijk een club met potentie is en daarom is er een positief advies gekomen over de aanleg van een kunstgrasveld. Dat advies is neergelegd bij de gemeente en mede op basis daarvan is besloten dat het een heel veld wordt en geen half veld, waar eerst sprake van was.”

Op de vergadering in Oosthuizen was gisterenavond een groot aantal leden van de club Kwadijk aanwezig. Of dat een rol heeft gespeeld in de beslissing weet Binkhuysen niet. “Maar het maakt wel een goede indruk als je daar met een grote groep binnenkomt, de hele zaal zat vol. Het gaf mij tijdens mijn spreektijd wel morele steun. Overal waar ik keek zag ik Kwadijk-shirtjes, dat gaf een goed gevoel.”

Onduidelijk wanneer

Wanneer het kunstgrasveld er gaat komen is vooralsnog onduidelijk. “Dat is de volgende stap. We moeten nu keihard aan de slag, de eerste vergaderingen staan al gepland. Wanneer we kunnen beginnen weet ik echter niet, maar als het aan mij lag waren we gisteren al begonnen met de aanleg ervan.”